Corinn har fått sitt FÖL

På lördagen påskafton var Corinn beräknad att föla och Linda skulle iväg med Karin och Ellen på långredagen, så jag hjälpte henne att fölvaka.
När jag och Albin gick och la oss vid ca 22 tog jag en sista kik innan och då var allt lugnt. Gick ut första gången tre timmar senare kl 01 och då var hon lite obekväm, stog och stampade med bakbenen men var fortfarande lugn hon tog och åt hö. Men eftersom hon verkade lite obekväm så gick jag ut en timme senare vid 02 igen och då var hon samma, stampade med bakbenen, viftade med svansen och var obekväm. Vid 02 så började Linda o co. åka hemåt, som de hade de sagt och planerat från början så de var hemma ca 30 minuter senare. Jag väntade uppe på dem och en halvtimme efter de kom hem så gick vattnet på Corinn. 
Själva fölningen tog ganska lång tid, det var ett stort föl och svårt att få ut så de fick hjälpa henne lite och dra ut fölet. Men 03,37 så kom Corinns lilla hingstföl ut. Frisk och stor med en väldigt vacker stjärn, han diade inte direkt så vi fick mjölka ur lite grann i början så han fick i sig råmjölken, men sen på morgonen så kom han på hur man gjorde och då sprutade de mjölk åt alla håll.

 


På morgonen skulle även två hästar iväg på ponnyridning och kaninerna och två höns för att kolla och klappa på vid bokenäs som har ett event varje år som vi deltar i. Det fick vi hjälp med av en förälder som åkte med dem dit och höll i det hela. Det hade gått jättebra och fint väder var det med!

Linda lämnade hästarna o djuren på bokenäs och sen när de kom tillbaka så fick Stampe som kommer bli smeknamnet här hemma eftersom han föddes på påsk, komma ut en sväng på banan. Han sprang inte som Walentino, Waldemar och Wictory gjorde första gången de var ute. Han tog de lugnare, utforskade allt försiktigt men provade även sina långa ben med några småbockningar och lite galopp. Corinn är en fantastisk mamma som är väldig gulligull med sin bebis. 

Namnförslagen vi har nu är:
Stolen dance
Steel the show
Starstrucked

Jag tycker han ska heta Stolen Dance, de hade passat perfekt. 

Idag har han vart ute hela dagen i rundcorallen och vart jättepigg, sprungit runt och busat massor!


//Matilda



Kommentarer
angelicasvarld.blogg.se

Men vilken underbar upplevelse att få vara med om!! å vilken söt liten sak!! UNDERBART!

Svar: Ja de är verkligen helt fantastiskt! Även om tröttheten tar ut sin rätt dagen efter så blir man pigg så fort man ser den lilla krabaten. Detta var andra fölningen som jag var med och såg hela, förra året fick vi 3 föl och så var jag med när Waldemar föddes. :)
Stall Liori

2015-04-13 @ 10:03:52
URL: http://angelicasvarld.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0