Sammanfattning av helgen

Lördag:

Jag kom till stallet vid 14, efter att ha varit på torp och köpt ett pannband av Sofia Genne och köpt gummiband+fästen till stigbyglarna på hööks. Det har vart kris på dem ett bra tag nu! :)

 I alla fall, när jag väl var på gården så var klockan ca 14 och jag fick börja hjälpa till med ridlekiset direkt.
Det var ont om ledare, det var bara jag och Isabella som var storstallisar, men Ellen och Alexandra och en till som jag inte lärt mig namnte på ännu var där, så vi klarade oss. Jag hjälpte till i en grupp sen behövdes det inte längre för de var färre barn i andra gruppen, så jag fick pyssla om Niklas som inte mådde så bra. Han var lite halt när dem tog in han från hagen på morgonen, och det blev värre jättefort. När jag kom så låg han hellre ner och när han stog upp höll han vänster framben i luften. Han ville absolut inte stödja på det, Niklas är inte så gammal, tror han är sex eller sju år och har antadligen aldrig haft så ont innan. Så han var rädd och fick lite magknip av det, men vi ringde ut veterinär som kom ganska fort, och hon trodde det var en stengalla eller en hovböld. Så han fick lite smärtstillande och så la jag om våtvarmt på hoven och lindade båda frambenen som stöd. Senare på kvällen hade han både bajsat och stödde på hoven. 

 Veterinären kom under tiden som det var en vuxengrupp som red, Linda fick springa bort till veterinären och jag fick hålla i lektionen en stund. Sedan gick jag bort till Linda i stallet och hon tog över igen :) Miranda gick med på vuxen lektionen och var superpigg, så hon började galoppera när dem skulle trava och tvärnitade vid staketet så Linda som red ramlade av (inte ridlärar Linda). Men hon hoppade upp igen och travade lite till, sen bad Linda mig hoppa upp och rida Miranda trött för hon var helt sjukt pigg. Skulle bocka och hålla på... Men tillslut blev hon lugnare, hon vart svettig så jag spolade av henne, sen fick hon gå in i boxen med fleece täcke och käka kvällsmat :)

 Då var klockan ca åtta-halv nio, och vi åkte iväg för att kolla till Pernillas hästar för natten, och för att hämta trailern och lite saker på gamla gården som fortfarande är kvar... 
 Sedan var det dags att packa och nattabada Bianca och Fortuna inför utställningen. Det tog sin lilla tid, först att få ordning på temperaturen på varmvattnet tog ca en halvtimma och sen att bada dessa svanskissare och gytjebadare tog väl två timmar var. Tillslut var dem i alla fall hyfsat rena, flätade och inpackade i halstäcken med mat i boxen.

 


Vi gick o la oss vid 02.15, fyra timmar och femton minuter senare ringer alarmet att vi ska gå upp. Therese anländer strax innan sju och så käkar vi frukost tillsammans. Sedan byta om och full fart ut i stallet, rota fram transportskydd, fläta om svansar och linda in dem. Packa in hästarna i trailern och snabbt iväg... 
Fikaköp och tank stopp på Torp, jag hoppar ur bilen och bara

"eee Linda höger bakdäck på trailern är lite platt..."

Linda: "NEJ! det är bara dåligt med luft..."

Jag: "Okej :)" springer iväg in på maxi tillsammans med Therese. 

I kassan: riiiing! Therese svarar och lägger på efter max 5 sekunder

Therese: "Det sitter en spik i däcket, vi har punktering..."

Vi springer bort till Preem och då har Linda ringt Floppe som är påväg med Pernillas trailer. När han kommer så lastar vi ur hästarna på parkeringen utanför maxi, byter transport  och lastar på igen. Snälla hästar!!


















Iväg igen, 1,5 h försenade och vi tänker att detta började ju bra... Hur ska resten av dagen bli då??

Men den blev fantastisk!
Linda värmer upp hästarna och sen är vi redo att gå in, vi får gå före en ras för alla av dem var inte där ännu. Det var fyra haflinger, Fortuna, Bianca, Ravenna och en tvååring som jag inte vet namnet på. Tvååringen gick vidare till BIR ring, sen var det Bianca och Ravenna som var treåringar båda gick vidare till BIR ring och det gjorde även Fortuna, jag fick rycka in snabbt och gå med Bianca i BIR ringen. Tvååringen och Bianca fick silver och 38 poäng, Ravenna fick guld och blev reserv BIR, Fortuna fick oxå guld och blev BIR. Ravenna och Fortuna gick även vidare till BIS ringen där alla raser tävlar mot varandra. 

I BIS ringen var det ca 20 st ponnyer. Unga, gamla, ston med föl, hingstar och då två haflinger. En efter en åkde dem ut och tillslut insåg vi att det bara var 6 hästar kvar totalt och både Ravenna och Fortuna var KVAR!! 
Men Ravenna åkte ut som 6a och då tänkte vi att då åker väl Fortuna nu med, med icke! 4 kvar och de får springa ett varv var som sista och kunna showa lite och övertyga domaren. Fortuna åkte ut som 4a. Både Ravenna och Fortuna fick 41poäng, dem blev placerade 6e och 4e bästa av 62! superfina ponnyer!! inte en enda ponny hade fått brons på utställningen. Vi var överlyckliga!! 
Dagen som började i katastrof blev hur bra som helst!

Ravenna till höger, Bianca längst fram och Fortuna bakom.


Therese med Bianca


Stolt ägare!
 


<--- Fortuna, Ravenna --->
 
 
Vi e såå nöjda över att båda fick så bra poäng!! Verkligen över förväntan!
Och så här i efterhand får man erkänna att vi inte har hunnit träna någonting, inte en endaste dag!
 
 
Jag fixar ett eget inlägg till mer bilder senare!
 
Kram Matilda


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0